معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد
رسیدگی به بیش از 2000 تماس تلفنی ثبت شده در سامانه 190 در سال 1400
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان از رسیدگی به بیش از 2600 تماس تلفنی ثبت شده در سامانه 190 در سال جاری خبر داد .
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو ؛ دکتر سید مهدی موسوی – معاون غذا دارو دانشگاه با اشاره به اینکه مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم آماده پاسخ گویی به سوالات شهروندان در خصوص اطلاعات دارویی، کمبود دارویی ، کنترل مسمومیت ها و شکایات می باشد، گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون یک هزارو 500 تماس تلفنی مربوط به کمبود دارویی، هزار تماس در خصوص اطلاعات دارویی ( نحوه و زمان صحیح مصرف دارو، واکسن ها و مسمومیت های دارویی، عوارض داروها، نحوه مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی) و یکصدمورد شکایت ثبت شده است.بیشترین شکایات ثبت شده در سامانه 190 در خصوص تغییر قیمت داروها ، خدمات دارویی و ... می باشد.
دکتر موسوی در خاتمه خاطرنشان کرد: آحاد جامعه می توانند با شماره گیری 190 در هرکجای کشور به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم همان دانشگاه متصل شوند و پاسخ خود را دریافت نمایند.هم استانی ها هم می توانند ضمن تماس با این سامانه سوالات دارویی و شکایات خود را مطرح نمایند که در کوتاه ترین زمان به آنها پاسخ داده خواهد شد.
لازم به ذکر است ؛ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به صورت 12 ساعته ( از 8 صبح تا 8 شب) آماده پاسخ گویی به سوالات شهروندان در زمینه های مصرف داروها در بارداری و شیردهی،مصرف دارو و مسمومیت های دارویی کودکان،مسمومیت های اتفاقی و یا تعمدی با داروها،در صورت بلعیدن قسمت های مختلف یک گیاه (مانند میوه، دانه و برگ آن توسط کودکان ) ،آگاهی در خصوص نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها (در صورت بروز مسمومیت با داروها) ، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی، گزیدگی ها،عوارض ناخواسته دارویی،تداخلات داروها با داروهای دیگر، غذاها و نتایج آزمایشهای طبی،زمان و نحوه ی صحیح مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی، دز و نحوه ی مصرف داروهای بدون نسخه،مصرف داروها در سالمندان ،تعدیل دز داروها و تداخلات و اشتباهات دارویی در این گروه سنی می باشد.
نظر دهید